Onderzoek en behandeling van hoogvervicale klachten

Onderzoek en behandeling van hoogcervicale klachten

Datum: Woensdag 12 juni 2024
Docent: Prof. dr. Barbara Cagnie

Barbara Cagnie studeerde af als fysiotherapeut (1999) en manueel therapeut (2001) aan de Universiteit Gent. In 2005 behaalde ze haar doctoraat in de Motorische revalidatie en Kinesitherapie. Ze is voltijds hoofddocent aan de vakgroep REVAKI van de UGent. Haar onderwijs en onderzoek, evenals haar klinische expertise, zijn specifiek gericht op onderzoek en behandeling van nekpijn, met name op de onderliggende perifere en centrale mechanismes bij nekpijn en de evaluatie van klinische interventies binnen de verschillende subgroepen van patiënten met nekpijn. Ze is auteur van meer dan 140 internationale publicaties, geeft cursussen op nationaal en internationaal niveau en schreef drie boeken over oefentherapie en manuele therapie bij nekpijnaandoeningen.

De hoogcervicale wervelkolom is een zeer complex, maar uitdagende regio. Tijdens deze ééndaagse cursus gaan we dieper in op het onderzoek en de behandeling van de hoog cervicale wervelkolom. Verschillende aandoeningen, gelinkt met de hoogcervicale wervelkolom, zoals cervicogene hoofdpijn en cervicogene duizeligheid zullen doorheen deze cursusdag aan bod komen. Vanuit een gedegen klinisch redeneren, zal de multimodale aanpak van de patiënt besproken worden in functie van de individuele presentatie van de patiënt. De cursus focust zich voornamelijk op de patiënt met (sub)acute/recurrente klachten met specifieke aandacht voor articulaire en myofasciale onderzoeks- en behandelingstechnieken.

Een goed begrip aanleren van de achtergrond van stoornissen bij patiënten met aandoeningen van de hoogcervicale wervelkolom.
Klinische vaardigheden aanleren voor de evaluatie van articulaire, neurogene en neuromusculaire disfuncties bij patiënten met hoogcervicale klachten.
Het kunnen maken van een evidence based revalidatieprogramma voor een patiënt afgestemd op de individuele nekklacht.
Het ontwikkelen van een goed begrip van de geïntegreerde behandeling van articulaire, musculaire en neurogene systemen door een multimodale aanpak van manuele therapie en specifieke oefentherapie.

Cursus: Onderzoek en behandeling van hoogcervicale klachten
Locatie: Van der Valk Hotel Nijmegen-Lent
Hertog Eduardplein 4
6663 AN Nijmegen