Lage rugklachten (Live webinar)

Tijdsduur: 3 lesuren
Data cursus: Donderdag 6 juni 2024
Docent: Prof. dr. Lieven Danneels

Lieven Danneels is hoogleraar aan de vakgroep Revalidatiewetenschappen, Universiteit Gent.

Zowel zijn klinische expertise als zijn onderzoeksdomein situeren zich binnen het domein van de rugrevalidatie. Hij is hoofd van de onderzoeksgroep Musculoskeletale Revalidatie, Sectie Spine. Hij is een frequent gevraagd spreker op internationale en nationale fora.

In 2000 ontving Lieven de “Clinical Science Award 2000” van de Spine Society of Europe, in 2002 de “Prix de l’Academie Européenne de Médecine de Réadaptation en in 2011 is zijn werk bekroond met de ISSLS Prize van de International Society for the Study of the Lumbar Spine. Dit is wereldwijd de belangrijkste internationale prijs voor onderzoek binnen het domein van de lage rug.

In 2019 was hij organisator van het wereldcongres low back & pelvic pain in Antwerpen

Rugaandoeningen zijn de meest frequente aandoeningen van het bewegingsapparaat. Bijna alle lage rugklachten hebben baat bij een adequate fysiotherapeutische behandeling, waarbij er een cruciale rol voor oefentherapie is weggelegd.

Het doel van deze totaal vernieuwde cursus is om de “state of the art” te presenteren omtrent rugaandoeningen en de meest aangewezen fysiotherapeutische aanpak. De acute, subacute, recurrente en chronische patiënt passeren de revue. Vanuit het brede perspectief van de fysiotherapeutische aanpak wordt veel aandacht besteed aan het onderzoek en behandeling, waarbij oefentherapie bijzondere aandacht krijgt. Mobiliserende, circulatoire, motorische controle, uithouding en krachtoefeningen worden besproken en vertaald naar de concrete praktijk waarbij opbouw, timing, dosering en uitvoering de nodige aandacht krijgen. Binnen de 2-daagse wordt op een boeiende wijze onderbouwende theorie en hands-on praktijk afgewisseld. De beperkte groep laat toe om elke deelnemer individuele begeleiding te geven.

Cursus: Lage rugklachten
Locatie: nvt
nvt
Parkeren: nvt